In het huidige digitale tijdperk is traditionele marketing aan de kant geschoven en is er plaats gemaakt voor resultaatgerichte digital marketing.
Elk bedrijf moet zich aanpassen aan deze verandering om van bezoekers klanten te maken. Via digitale strategieën zoals zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), social media marketing, content marketing en e-mailmarketing kan jij kwalitatieve leads genereren.
Tegenwoordig gebruiken miljarden mensen het internet om toegang te krijgen tot informatie en waardevolle content. Connectiviteit is hoger dan ooit tevoren en het ziet ernaar uit dat het steeds meer zal blijven groeien.
In deze blogpost bespreken we wat digital marketing is, waarom het belangrijk is en de basiscomponenten van online marketing die je kunt gebruiken om jouw campagnes vorm te geven.
Digital marketing (ook wel online marketing of internet marketing genoemd) omvat alle digitale marketinginspanningen die je levert om potentiële klanten voor je bedrijf aan te trekken.
Wanneer je online marketing toepast, integreer je tal van digitale kanalen om je te helpen je doelgroep te betrekken bij je producten of diensten.
Het is een verzameling van tactieken die je hanteert om jouw doelgroep te bereiken via internet.
Één van de belangrijkste doelstellingen van digitale marketing is om je te helpen leads om te zetten in trouwe klanten.
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Search engine advertising (SEA)
- E-mailmarketing
- Content marketing
Een goede digital marketing strategie zorgt ervoor dat relevante gebruikers terugkomen naar je website.
Met online marketing kan een digital marketeer ook je huidige klantenlijst bijhouden en ze tevreden blijven houden met je bedrijf zodat ze steeds opnieuw zullen zorgen voor conversie.
Wanneer je digitale marketing wilt toepassen, is het noodzakelijk om te weten waarom dit belangrijk is. Het helpt je de waarde beter te begrijpen en waarom je erin wilt investeren.
Digital marketing is belangrijk omdat je doelgroep zich op internet bevindt. Jouw publiek maakt voortdurend gebruik van hun smartphones en computers om online toegang te krijgen tot informatie.
Het is een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven geworden. Veel mensen gebruiken deze apparaten vaak zodra ze wakker worden en vlak voordat ze naar bed gaan.
Je wilt je publiek bereiken waar ze het meest waarschijnlijk zijn. Met digital marketing bereik je die mensen waar ze hun tijd op doorbrengen. Simpel gezegd is digital marketing belangrijk omdat je publiek online is.
Waarom gebruiken bedrijven digitale marketing of huren ze een digital marketing bureau zoals Delagoo in?
Simpelweg omdat een digitale strategie toepasbaar is voor alle soorten bedrijven en meerdere voordelen biedt. Hier sommen we enkele belangrijke pluspunten op:
Digitale marketing maakt het mogelijk om zo dicht mogelijk bij de gewoonten en behoeften van de huidige consumenten te blijven door vertrouwen met hen te creëren.
De klant kan op elk moment communiceren met je merk. Je bedrijf krijgt een schat aan informatie over hem en kan zijn aanbod aanpassen om hem het product of de dienst aan te bieden die precies bij hem past.
Digital marketing is budgettair ook heel aantrekkelijk omdat de kosten beter onder controle zijn dan bij traditionele marketing.
Digitale marketing geeft KMO's dus de mogelijkheid om competitief te zijn en op gelijke voet te spelen met grote bedrijven.
Digitaal is een deur die openstaat voor de hele wereld. E-commercesites draaien 24/7 en kunnen zich richten op lokale, nationale en internationale klanten.
Dankzij digital marketing kunnen marketeers de imago van je merk een ongeëvenaarde schaal geven. Ze kunnen snel hun zichtbaarheid vergroten, zowel op sociale media kanalen als in zoekmachines.
Er zijn veel succesverhalen van bedrijven die in slechts een paar jaar een imperium hebben opgebouwd, vaak dankzij massale investeringen in superefficiënte reclame via internet.
Digitaal brengt veel flexibiliteit voor bedrijven. Het lanceren van een nieuw product op het web bijvoorbeeld gaat veel sneller dan in fysieke distributienetwerken en ook weer tegen gecontroleerde kosten.
Hoewel het moeilijk is om de effectiviteit van traditionele marketing via tv of op papier te bepalen, kan een marketeer met online marketing de kracht van webanalyse gebruiken om je strategie te herzien.
Omdat digital marketing zeer goed meetbaar is, is het vervolgens mogelijk om je marketingboodschap snel aan te passen en je acquisitiekanalen te herzien.
Op zichzelf zijn digital marketingstrategieën krachtig. Maar als je ze combineert is het een recept voor succes. Ontdek hier wat de volgende onderdelen van online marketing kunnen betekenen voor jouw bedrijf.
De basis voor een succesvolle digitale marketing strategie is SEO. Zoekmachine optimalisatie of search engine optimization omvat het creëren van nuttige en relevante content om bovenaan en liefst als eerste op de resultatenpagina van een zoekmachine te komen. Ons SEO bureau kan je hiermee professioneel met helpen.
Door de content van je website of blog te optimaliseren, krijg je meer organisch verkeer. Op deze manier maak je een grotere kans om de aandacht van gebruikers te trekken.
Bovenaan in de zoekresultaten staat het betaalde zoekresultaat waarbij je per klik moet betalen (SEA). Daaronder staan de organische resultaten van de zoekmachine (SEO).
Houd bij het maken van je website of blogs rekening met zowel technische SEO, on-page SEO als off-page SEO.
Search engine advertising of zoekmachine adverteren verwijzen doorgaans naar alle advertenties bovenaan of onderaan een resultatenpagina van een zoekmachine.
Hiervoor maken markteers gebruik van Google Ads en betaal je een bedrag per klik op een advertentie.
De reclame kan worden aangepast om te worden weergegeven wanneer bepaalde zoekwoorden worden ingevoerd zodat je advertenties zijn gericht op doelgroepen die op zoek zijn naar iets specifieks.
Search engine advertising kan uiterst effectief zijn, omdat de advertenties afhankelijk zijn van gegevens die worden opgehaald uit het online gedrag van individuen en worden gebruikt om het websiteverkeer te vergroten door relevante advertenties op het juiste moment aan de juiste mensen te tonen.
Social media marketing brengt je producten en diensten op de markt via sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en nog veel meer.
Social media marketing is een vorm van communicatie waarbij je via organische inhoud en advertenties in contact komt met je doelgroep en hen bij je merk kunt betrekken om bijvoorbeeld sales of meer verkeer naar je website te creëren.
Dit wordt gedaan met behulp van verschillende relevante content die bedrijven delen op sociale media die jouw volgers aanspreekt.
Daarnaast is het belangrijk om naar je fans te luisteren en je resultaten te analyseren, zodat je de vinger aan de pols kunt houden en kunt reageren op zowel positieve als negatieve reacties.
Deze vorm van digital marketing gaat over het verspreiden van marketingcampagnes in de vorm van een e-mail, met als doel een product of een dienst te promoten door een gebruiker rechtstreeks aan te spreken via zijn e-mailadres.
Ondanks dat het lang de koning van de acquisitiestrategieën was, heeft marketing via e-mail echter te lijden gehad met de automatische blokkering van mailboxen die ze onmiddellijk in spam stuurden.
Is marketing via e-mail dood? Welnee! Een e-mailcampagne zou zelfs beter presteren dan een gesponsorde campagne op sociale kanalen. Ook vandaag de dag biedt e-mail een zeer directe vorm van contact met je klanten en potentiële klanten.
Content marketing is een vorm van digitale marketing. De term verwijst naar content die wordt gemaakt en gedeeld via verschillende kanalen. Het doel is om waardevolle content naar klanten te verspreiden om hun positie in een specifiek bedrijfsgebied te versterken.
Bijna ongeacht in welke branche je actief bent, digitale marketing is een essentieel element om op te nemen in elke marketingstrategie.
Zoals we eerder hebben vermeld, zitten we tegenwoordig vrijwel allemaal op internet en de digitale media - en om precies diezelfde reden is het natuurlijk logisch dat je bedrijf zich ook in de digitale wereld bevindt.
Jouw succes met digital marketing hangt af van het feit dat je altijd je doelgroep en hun behoeften in gedachten hebt en precies daar bent waar ze zijn. Of je doelgroep nu B2B of B2C is, kan een grote impact hebben op hoe en waar je je doelgroep benadert.
Jouw doelpubliek is daarom cruciaal om in gedachten te houden bij het genereren van nieuwe ideeën en het ontwikkelen van strategieën voor je digitale marketing.
Een sterke digitale marketingstrategie geeft je onderneming een geschenk uit de hemel.
Het helpt je meer verkeer te genereren en nieuwe leads te verkrijgen die geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Het zal je meer mogelijkheden bieden om zowel online als offline aankopen te stimuleren.
Als je hulp nodig hebt bij het uitvoeren van digital marketing die is afgestemd op je bedrijf, neem dan gerust contact op met ons online marketing bureau. Ons team van experts kunnen je meteen verder helpen.