Zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverterend

Zoekmachine adverteren: Hoe advertenties in zoekmachines jouw bedrijf een boost kunnen geven

Wist je dat meer dan 90 procent van alle koopprocessen via een zoekmachine begint? De startpagina van Google wordt niet zomaar beschouwd als 's werelds belangrijkste marktplaats waar we onze potentiële klanten kunnen bereiken.

Google is 's werelds populairste en grootste zoekmachine, waarbij zoekmachine adverteren verreweg het meest wordt gedaan met de Google Ads-tool.

Daarom moet elk bedrijf bekend zijn met adverteren in zoekmachines en de kansen die dit met zich meebrengt.

zoekmachine adverteren

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)?

Zoekmachine adverteren of search engine advertising (SEA) is wanneer je advertenties maakt die worden weergegeven in de zoekresultaten op Google of andere zoekmachines.

Je hebt zeer waarschijnlijk ooit naar informatie op grote zoekmachines gezocht en gezien dat de topresultaten zijn gemarkeerd met 'Advertentie'. Dit zijn voorbeelden van ads uit een SEA campagne. Vele bedrijven gebruiken zoekmachine adverteren om hun online marketing te verbeteren.

Wanneer je search engine advertising (SEA) als één van jouw marketingstrategieën gebruikt, verschijnen er ads over jouw bedrijf in de zoekresultaten. Meestal worden ze weergegeven boven de organische resultaten.

De organische resultaten zijn de zoekresultaten die worden weergegeven onder de resultaten van bedrijven die aan online advertising doen op Google.

Je kunt dus hoog in de zoekresultaten eindigen ook al maak je geen gebruik van SEA marketing door tijd te besteden aan je SEO (search engine optimization). Deze optie kost ook niets maar is wel een grote tijdsinvestering.

Eén van de grootste voordelen van het gebruik van zoekmachine adverteren is dat je direct resultaat boekt.

Je komt na het starten van je campagne meteen op een goede positie in de zoekmachine terecht terwijl dit bij zoekmachine optimalisatie (SEO) wel maanden kan duren.

Zowel SEO als SEA marketing vallen onder de term SEM wat staat voor search engine marketing.

search engine advertising

Wat is Google Ads?

Google Ads is een advertentietool die wordt gebruikt voor zoekmachine adverteren (SEA). Voorheen stond de tool bekend als Google AdWords.

De reden voor de naamswijziging was dat Google Ads evolueerde naar meer soorten advertenties dan alleen zoekadvertenties. Je krijgt met Google Ads vier dingen in één: Google Zoeken, Google Display netwerk, Google Shopping en Youtube.

google ads adverteren

Hoe werkt zoekmachine adverteren?

Advertenties plaatsen in zoekmachines zoals Google of Bing wordt zoekmachine adverteren genoemd. De zoekadvertenties zijn alleen zichtbaar als ze voldoen aan een reeks regels, zoals een bepaald zoekwoord, een specifieke geografische locatie, de tijd van de dag, enz.

Wanneer een potentiële klant op je advertentie klikt betaal je een bepaald bedrag. Deze ligt meestal tussen de 1 en 2 euro. Dit betekent ook dat je niets betaalt als iemand jouw advertentie ziet, maar alleen als ze jouw website willen bezoeken en op de advertentie willen klikken.

Het overzicht van kosten en resultaten wordt bijna realtime gerapporteerd zodat we winstgevendheid en resultaten kunnen managen.

zoekmachine adverteren bieden

Hoeveel kost zoekmachine adverteren?

Eén van de veelgestelde vragen over zoekmachine adverteren (SEA) is 'Hoeveel kost het?'. Op zich brengt het plaatsen van een advertentie in Google zelf geen kosten met zich mee.

Bij deze vorm van online adverteren betaalt de adverteerder alleen wanneer een gebruiker op de advertentie klikt die hem naar de bestemmingspagina van de adverteerder brengt - en daarmee zijn interesse toont en de relatie met wat hij zocht. Dit wordt het cost-per-click systeem (CPC) genoemd.

De adverteerder bepaalt de prijs die hij bereid is te betalen in een realtime veiling (realtime bidding / realtime bieden) en het hoogste bod bepaalt, samen met andere factoren, welke advertenties en in welke volgorde ze in resultatenlijst van de zoekmachine (Google) worden weergegeven.

zoekmachine advertising kosten

Realtime bieden: hoe zet je in op de beste positie?

De zoekopdrachten van gebruikers worden bijgehouden door zoekmachines, die onderzoeken of de advertenties overeenkomen met de zoektermen en in hoeverre ze daar waarde aan toevoegen.

In het geval van zoekwoorden met een hoog zoekvolume die veel concurrentie hebben, zijn er verschillende zoekadvertenties die bieden om dezelfde positie.

Naast het bod van de adverteerder is kwaliteit een andere bepalende factor bij de positie van je advertentie op de resultatenpagina van Google.

Beide factoren bepalen de positie van de advertentie, een waarde die wordt gebruikt om te bepalen of deze wordt weergegeven en wat de positie op de resultatenpagina zal zijn.

Hoe hoger deze waarde, hoe groter de kans dat je een goede positie krijgt en dus de aandacht van internetgebruikers trekt. Deze waarde kan worden verkregen met de volgende formule:

Advertentiepositie = maximum bod per klik x kwaliteitsscore

Maximale kost per klik

Met het maximale bod per klik (maximale CPC) stelt de adverteerder de hoogste prijs in die hij bereid is te betalen wanneer een gebruiker op zijn advertentie klikt. Hoe hoger dit bod, hoe groter de kans dat de advertentie hoog in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven.

Google garandeert grote transparantie. Door het vaststellen van dag- en maandbudgetten is het eenvoudig om te bepalen hoeveel je bedrijf dagelijks in SEA investeert.

Google positioneert de advertenties in de relevante zoekopdrachten totdat het vooraf ingestelde budget is uitgeput. Een maandbudget van bijvoorbeeld 3000 euro kan worden gespreid over 30 dagen als er een budget van 100 euro per dag is ingesteld.

zoekmachine advertising cpc

De kwaliteitsscore van Google Ads

Deze kwaliteitsscore is bedoeld om te voorkomen dat alleen adverteerders met een hoger budget, maar die niet per se waardevolle of relevante content aanbieden, het beter doen.

Samen met de CPC maakt dit criterium het ook mogelijk om rekening te houden met de gebruiker bij het plaatsen van een advertentie.

Google let op hun gedrag en hun reis op de pagina en bevordert zo dat de SEA campagnes met nuttige inhoud voor de gebruiker een betere ranking krijgen. Succes behalen met een campagne die enkel een hoog budget heeft is om deze reden niet interessant.

Volgens de criteria van Google zijn dit de beslissende componenten in de advertentierangschikking:

- De verwachte CTR (click through rate of doorklikratio) van jouw advertentie: Dit criterium is gebaseerd op het aantal keren dat op je advertentie is geklikt in verhouding met de vertoningen ervan. Advertenties met een hoge click-through rate worden beschouwd als relevanter.

- De kwaliteit van de bestemmingspagina: De waarde hiervan hangt af van de relevantie en het navigatiegemak.

- De relevantie van de advertentie: Deze wordt versterkt als de kop en advertentietekst gerelateerd zijn aan de zoekterm(en).

verschillende factoren kwaliteitsscore

Voor wie is zoekmachine adverteren bedoeld?

Zoekmachine adverteren is geschikt voor zowel degenen die verkopen aan particuliere eindgebruikers als degenen die verkopen aan bedrijven. Het is dus een vorm van online marketing dat geschikt is voor verschillende branches.

Het belangrijkste dat je je moet afvragen bij het starten van adverteren in zoekmachines, is of je een website hebt die verkeer kan ontvangen en waarde kan creëren door vragen van klanten, verkopen of iets dergelijks.

Heb je nog geen website of wil je je website in een nieuw jasje? Neem gerust contact op met de webdesigners van Delagoo.

Wanneer is zoekmachine adverteren winstgevend?

Het succes van een SEA campagne is onafhankelijk van de grootte van het bedrijf, aangezien de enige factoren die de omvang van een campagne bepalen, de regio zijn waar deze wordt toegepast, de verscheidenheid aan producten en het budget dat eraan wordt besteed.

Kleine bedrijven wordt aangeraden advertenties te plaatsen waar ze daadwerkelijk winst kunnen maken.

Daarnaast is het raadzaam om de zoekcampagne in eerste instantie te beperken tot de belangrijkste diensten of producten. SEA heeft een groot potentieel voor zeer specifieke bedrijven, aangezien de cost per click sterk afhankelijk is van de concurrentie voor een zoekwoord.

De zogenaamde niche zoekwoorden zijn goedkoper en effectiever omdat ze een kleinere doelgroep en minder concurrentie hebben.

betaald adverteren

Onderdelen van zoekmachine advertenties

In Google of Bing voeren gebruikers zoekwoorden in om een ​​product te kopen of een dienst te onderzoeken. Goede campagnes met de juiste targeting in zoekadvertenties kunnen zorgen voor meer conversies.

Online adverteerders hebben de mogelijkheid om op zelf gekozen zoektermen te bieden. Op deze manier zullen ze de producten of diensten die ze in hun advertenties opnemen nauwkeuriger presenteren aan hun potentiële klanten.

Een zoekmachine advertentie bestaat uit de volgende onderdelen:

- Kop: De koppen zijn de blauwe titels die we in de advertentie zien en worden gescheiden door een verticale balk ("|"). Het is belangrijk dat je hierin het zoekwoord vermeldt. Het moet relevant en aantrekkelijk zijn voor het onderwerp omdat de titel een opvallende factor is vanwege het grote schrift. Het is mogelijk om maximaal drie koppen te hebben (kop 1, kop 2 en kop 3) die allemaal uit maximaal 30 tekens mogen bestaan.

- URL: De is URL is de bestemmingspagina die op het scherm wordt geopend nadat we op de advertentie klikken. Het is groen van kleur en bevindt zich net onder de kop.

- Beschrijvingstekst: De beschrijving is een belangrijk gebied dat wordt gebruikt om belangrijke details over jouw product of dienst te benadrukken en waarmee je de gebruiker kunt overhalen op jouw advertentie te klikken. Je kunt twee beschrijvingen in de advertentie hebben die elk een maximale lengte van 90 tekens hebben.

Als je goede resultaten wilt behalen met zoekmachine adverteren, moet je deze componenten samen en correct gebruiken.

google ads advertenties

Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat als een gebruiker na het klikken op een advertentie op een website komt die niet goed werkt, de site onmiddellijk zou kunnen verlaten.

In zo'n geval heb je jouw advertentiebudget verspild. Daarom moet je website inspanningen nooit negeren.

Voordat de campagne van start gaat moet je ervoor zorgen dat jouw site en de pagina die na de klik wordt geopend, correct werken. Met een goed voorbereide zoekmachine advertentiecampagne bereik je jouw potentiële klanten gemakkelijker en heb je goede conversiepercentages.

De indrukwekkende voordelen van search engine advertising (SEA)

Snelle zichtbaarheid

Zichtbaarheid creëren met zoekmachine optimalisatie (SEO) kost tijd en energie. Zoekmachine adverteren daarentegen levert bijna onmiddellijke resultaten op.

Jouw advertentie wordt weergegeven bij specifieke zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken. Dit maakt het een ideale kortetermijnstrategie om snel zichtbaarheid te creëren voor jouw producten, dienst of organisatie.

betaalde en organische zoekresultaten

Specifieke targeting

Met de advertentiedienst van Google kan je jouw campagnes zo targeten dat jouw zoekadvertenties alleen op een bepaalde locatie worden weergegeven, zoals een gemeente, regio of land.

Het is dus mogelijk om campagnes zo te configureren dat ze alleen worden geadverteerd als er zakelijk potentieel is voor bedrijven.

Het is ook mogelijk om deze online marketing campagnes op demografisch niveau te segmenteren, waarbij geslacht- en leeftijdsfilters worden gedefinieerd. Op deze manier worden de advertenties alleen getriggerd door mensen die passen bij het profiel van de doelgroep van je bedrijf.

zoekmachine adverteren targeting

Keuze van zoekwoorden

Je bent vrij in het kiezen van de zoektermen die je wilt gebruiken.

De gebruikte zoekwoorden moeten overeenkomen met het aanbod van diensten/producten van je bedrijf, dus gebruikers die gerelateerde zoekopdrachten uitvoeren, zullen de zoekadvertenties activeren en relevante informatie vinden over het onderwerp waarnaar ze op zoek zijn.

In tegenstelling tot andere vormen van reclame is de gebruiker op het moment zelf op zoek naar informatie over jouw product of dienst wat de effectiviteit van zoekmachine adverteren aanzienlijk verhoogt.

zoekwoorden

Verhoogt snel het verkeer naar jouw website

De advertenties voor jouw website zijn vaak het eerste dat gebruikers zien wanneer ze zoeken naar relevante interesses. Als jouw advertentietekst effectief is, kan dit verkeer naar je website leiden.

Dit is vooral handig als het moeilijk is om organisch verkeer te genereren via SEO. Als ze op de juiste manier worden gebruikt, zullen de betaalde ads helpen om het verkeer aan te vullen totdat je het zelf natuurlijker begint te genereren.

remarketing analytics

Kies zelf het budget

Jij bepaalt zelf hoeveel geld je aan jouw advertenties in Google Ads wilt besteden. Het maakt niet uit of jouw budget 100, 500 of 1000 per maand is. Ook bepaal je zelf hoeveel je bereid bent te betalen voor een klik.

Hoe hoog je in de zoekresultaten terechtkomt, hangt onder meer af van hoeveel je per klik betaalt in vergelijking met concurrenten die op hetzelfde zoekwoord gezien willen worden.

Als je heel weinig per klik betaalt, kom je misschien niet eens op de eerste pagina en zullen jouw zoekadvertenties hoogstwaarschijnlijk zeer weinig klikken genereren.

zoekmachine adverteren budget

Maak mobielvriendelijke advertenties

In Google Ads kan je ervoor kiezen advertenties te maken die zijn afgestemd op mobiele gebruikers.

Die ads kunnen bijvoorbeeld een klikbaar telefoonnummer hebben, zodat iedereen die de advertentie ziet, gemakkelijk kan bellen in plaats van de website te bezoeken wanneer ze onderweg zijn.

mobile advertising

Gedetailleerde rapporten

Met zoekmachine adverteren is het mogelijk om gedetailleerde rapporten te verkrijgen met informatie over een groot aantal verschillende parameters, zoals het aantal klikken, het aantal vertoningen, de kost per klik, de conversieratio's, de gemiddelde positie van zoekadvertenties en andere factoren.

Deze informatie stelt je niet alleen in staat om een ​​nauwkeurig beeld te hebben van de resultaten van de Google campagnes, maar geeft ook belangrijke feedback voor de optimalisatie hiervan.

Adverteren op Google of Bing wordt steeds vaker gebruikt, vanwege het groeiende aantal gebruikers dat actief naar informatie op internet zoekt, vanwege de effectiviteit ervan in vergelijking met traditionele media en ook vanwege het hoge investeringsrendement dat, wanneer het effectief wordt geïmplementeerd en gecontroleerd biedt.

search engine advertising rapport

Het verschil tussen SEO en SEA

Beide vormen van digital marketing werken met zoekwoorden en zijn bedoeld om meer verkeer naar jouw website te leiden.

In veel gevallen werken SEO en SEA het beste wanneer ze samen worden geïntegreerd en strategisch op elkaar zijn afgestemd om doelen op korte en lange termijn te dekken. We hebben de belangrijkste verschillen even op een rijtje gezet.

verschil seo en sea

Snelheid van resultaten

Met zoekmachine optimalisatie (SEO) kan het enkele maanden duren om een ​​goede positie te krijgen op de zoekresultatenpagina's van Google, terwijl zoekmachine advertenties (SEA) direct bovenaan de zoekresultaten zichtbaar zijn.

De zoekadvertenties bieden daarom direct resultaten op het gebied van websiteverkeer. SEO kan even duren voor je hoog in Google komt.

Zichtbaarheid

Google biedt minder zichtbaarheid met organische zoekresultaten (onbetaalde zoekresultaten). Je kunt bijvoorbeeld niet zien met welk zoekwoord een websitebezoeker voor een conversie zorgt.

Bij zoekmachine adverteren biedt Google je deze informatie aan. Met conversietracking en het Google Ads-systeem kun je zien welke zoektermen converteren en tegen welke prijs.

Positie in de zoekresultaten

De meeste betaalde zoekresultaten in Google staan ​​bovenaan de pagina. Meestal worden er vier zoekadvertenties weergegeven op desktopcomputers en drie op mobiele telefoons.

Een gebruiker ziet nog steeds betaalde zoekresultaten, zelfs als ze er doorheen scrollen. Soms zijn organische zoekresultaten niet eens zichtbaar zonder naar beneden te scrollen.

Budget

Met betaalde advertenties kan je jouw budget heel eenvoudig onder controle houden. Zoek uit hoeveel je bereid bent per dag uit te geven en stel een vast budget in.

We raden je aan jouw ads uit te besteden, omdat een ervaren professional je zal helpen jouw campagnes te verbeteren met een lager budget, waardoor je geld bespaart! Het uitbesteden van jouw Google-advertenties is vaak niet alleen efficiënter, maar ook goedkoper. Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek.

Targeting

Met zoekmachine adverteren kun je specifieke zoekwoorden targeten, wat ook het geval is bij zoekmachine optimalisatie.

Met zoekadvertenties kan je echter ook specifieke locaties, talen, apparaten, doelgroepen targeten op basis van eerdere websitebezoeken en doelgroepen die zijn gerangschikt op gebruikers die interesse getoond hebben (bijvoorbeeld mensen die actief op zoek zijn naar een product of dienst).

Moet ik mijn Google Ads campagne uitbesteden?

Zoekmachine adverteren moet in principe altijd worden uitbesteed aan professionals. Met een goede specialistische kennis weet je zeker dat de betaalde advertenties uitstekend geoptimaliseerd worden en het marketingbudget zo efficiënt mogelijk wordt ingezet zodat je niet veel geld verspild.

De zoekmachine adverteren dienst van Delagoo is geschikt voor zowel kleine als middelgrote bedrijven van elke omvang die hun merk via online marketing willen versterken.

google ads uitbesteden

Hoe gaan we te werk voor jouw SEA campagne?

Wanneer Delagoo voor jouw bedrijf aan zoekmachine adverteren doet, gaan onze marketeers te werk in vijf stappen.

Zoekwoordonderzoek

Een zoekwoordonderzoek is bedoeld om kennis te vergaren over welk verkeer voor jou het meest winstgevend is. We nemen onder andere door welke zoekwoorden jouw bedrijf het beste adverteren, hoe de zoekprofielen van jouw klanten eruit zien en hoe de concurrentie eruitziet.

We analyseren ook verkeersvolumes en beslissen welk verkeer belangrijk is vanuit een merk- of verkoopperspectief en welk verkeer moet worden uitgesloten.

Op basis van het zoekwoordonderzoek stellen we zoektermen in om mee te adverteren.

Campagnestructuur

De volgende stap is het bepalen van de structuur van jouw Google Ads campagne.

We creëren met advertentiegroepen een relevantie tussen zoekwoorden, advertenties en landingspagina's.

Advertenties

Wij maken zoekadvertenties die een duidelijke koopintentie hebben en presteren. Je betaalt per klik en daarom is het belangrijk om de juiste klik te krijgen.

Op basis van het zoekwoordonderzoek en de campagnestructuur maken we ads die de juiste verwachtingen wekken en nieuwe klanten naar jouw website trekken.

Het ontwerp van de advertenties is een dynamisch proces waarbij we voortdurend optimaliseren op basis van winstgevendheid.

Continue optimalisatie

Onze marketeers beheren en verbeteren jouw Google Ads-advertenties voortdurend met als doel jouw winstgevendheid in de loop van de tijd te verhogen. Wij optimaliseren onder andere:

- Advertentiegroepen, zoekwoorden en ads

- Biedstrategieën om winstgevende posities te bereiken

- Uitsluitingszoekwoorden om onrendabel verkeer uit te sluiten

- Bestemmingspagina's door meerdere te testen

- Testen van nieuwe zoekwoorden met potentieel

Rapportage en opvolging

We rapporteren op maandelijkse basis en analyseren de doelen en kerncijfers die zijn bepaald voor jouw SEA campagne.

Ook geven we onze aanbevelingen voor de volgende stap en stellen we verbeteringen voor waar we kansen zien.

Hoe we jou verder brengen met zoekmachine adverteren

Wij vertrouwen op ons team van ervaren SEA marketeers. Wij adviseren je en stellen doelen die passen bij jouw budget. Daarnaast kunnen wij alle stappen voor jou uit handen nemen.

Van het maken van jouw advertenties tot het live gaan en het optimaliseren van jouw campagnes. Contacteer vandaag nog ons online marketing bureau.

Onze search engine advertising specialisten staan te popelen om jouw bedrijf naar de top te tillen.