Adverteren op LinkedIn

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn advertising: Hoe LinkedIn advertenties inzetten voor de beste resultaten?

Elke dag gebruiken miljoenen gebruikers LinkedIn om informatie uit te wisselen over zakelijke aangelegenheden.

Met de meest recente cijfers die aantonen dat 3,5 miljoen Belgen lid zijn van LinkedIn, kan je er zeker van zijn dat je doelgroep zich daar bevindt!

Adverteren op LinkedIn is een geweldige manier om in contact te komen met potentiële klanten, zakelijke partners of werknemers.

Als je nog nooit via LinkedIn geadverteerd hebt, of zelfs als je dat wel gedaan hebt - maar er nog niet veel succes mee gehad hebt, dan zal dit artikel je helpen ontdekken hoe je het meeste uit je advertentiebudget op LinkedIn kan halen.

Wat is LinkedIn advertising?

Met LinkedIn ads kan je jouw bedrijf promoten op het LinkedIn netwerk door middel van gesponsorde berichten en andere manieren.

Mensen met relevante vaardigheden die mogelijks geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf kunnen je vinden met ads via LinkedIn.

Wat LinkedIn adverteren zo effectief maakt, is de mogelijkheid om de juiste potentiële klanten te benaderen met een relevante, professionele advertentie waar ze op kunnen klikken.

LinkedIn biedt een verscheidenheid aan functies die zijn ontworpen om jou te helpen de professionals te vinden die je zoekt.

Binnen LinkedIn kun je zoeken op basis van branche, functie, locatie, aantal jaren ervaring, werkgever en meer om precies de resultaten te krijgen die je wilt.

De LinkedIn ads kunnen jouw bedrijf brengen waar je heen wilt, door de juiste mix van data, netwerken en creativiteit te gebruiken.

Voordat je je haast om je aan te melden om op LinkedIn te adverteren, moet je weten dat deze vorm van online adverteren duurder is dan bijvoorbeeld zoekmachine adverteren, adverteren op Facebook of Instagram advertising.

Maar als je een B2B bedrijf hebt, is dit geen probleem omdat je nieuwe klanten daar over het algemeen een hogere waarde hebben.

Adverteren op LinkedIn

Waarom adverteren op LinkedIn?

Een professioneler publiek gebruiken

Het eerste wat je moet weten over LinkedIn is dat zijn gebruikers uniek verschillen van de meeste sociale netwerken.

Zakenmensen zoals jij zijn de belangrijkste spelers op dit netwerk en vergaren een verzameling van hooggekwalificeerde contacten.

Als jouw bedrijf zich richt op opgeleide professionals, is de kans groot dat je al op de hoogte bent van de voordelen van adverteren via LinkedIn.

Specifieke targeting

Het succes van jouw social media advertenties heeft veel te maken met targeting opties op het kanaal dat je kiest. Het targeten van de juiste gebruikers is absoluut essentieel.

Facebook is bijvoorbeeld trots op zijn targetingmethoden op basis van interesses. Bij LinkedIn heb je het voordeel dat je kan targeten op mensen die actief zijn in een bepaalde sector.

Naast standaard demografische gegevens, kan je met LinkedIn jouw advertenties richten op basis van variabelen zoals functie, anciënniteit, bedrijfstak, bedrijfsnaam, bedrijfsomvang en vaardigheden.

Dankzij de unieke targeting mogelijkheden, is LinkedIn een geweldige optie voor merken met zakelijke klanten.

Maar ook bedrijven die zich richten op specifieke industrieën, diploma's en functietitels van consumenten kunnen voordeel halen uit LinkedIn's sterke targeting.

linkedin adverteren targeting

Profiteer van unieke advertentietypes

Als je al adverteert op sociale media, ben je misschien al bekend met de meest voorkomende soorten advertenties.

Het LinkedIn platform biedt adverteerders de mogelijkheid om gesponsorde berichten en zijbalkadvertenties te gebruiken om de zichtbaarheid, het aantal klikken en de conversies te verhogen.

Maar er zijn verschillende andere manieren om jouw merk te promoten op het zakelijk georiënteerde sociale netwerk.

LinkedIn biedt tal van opties voor bedrijven. Eén daarvan is gesponsorde InMail, die e-mailachtige berichten naar je potentiële klanten stuurt.

Deze berichten zijn zeer effectief gebleken, waardoor het voor jou gemakkelijker is om conversies te genereren zonder jouw publiek van LinkedIn weg te leiden.

Verhoog je conversiepercentages

Eén van de beste dingen aan LinkedIn marketing is, dat als je het goed doet, je je conversiepercentages kunt verhogen.

Sommige van de bovenstaande voordelen wijzen op dit algemene voordeel, bijvoorbeeld het genereren van leads en het koesteren van die leads die zullen uitmonden in nieuwe klanten.

LinkedIn kan jouw boodschap nauwkeurig overbrengen aan de juiste prospects, waardoor een hogere conversie van bezoeker naar lead wordt gegenereerd.

website conversies verhogen

Wat kost een advertentie op LinkedIn?

Op het eerste gezicht is het duidelijk dat LinkedIn duurder is dan andere sociale platforms.

Zo kost een klik op Facebook je misschien maar een paar cent, maar de prijs van een klik op LinkedIn ligt meestal rond de 4 euro.

Dit komt echter met het voordeel dat er minder concurrentie is en dat elke advertentie aandacht krijgt.

In tegenstelling tot advertenties op Facebook, Instagram adverteren en andere social media sites, worden LinkedIn ads gepromoot met evenveel potentieel.

Dit betekent dat wat je hebt gemaakt dezelfde kans krijgt om gezien en bekeken te worden als de beste advertenties op het platform.

Je kan je doelpubliek en maximum budget per campagne opgeven, hoeveel je per dag wil spenderen. LinkedIn zal suggesties geven voor de ideale kosten-per-klik.

Er zijn twee advertentiemogelijkheden bij LinkedIn: CPC (Cost per click) en CPM (Cost per mille of kost per duizend vertoningen). CPM wordt gebruikt om verkeer naar jouw website, blog of social media site te creëren.

Als je je concentreert op het verkeer naar jouw website, is CPC de juiste keuze. Als je graag aan een groot publiek wordt blootgesteld, is CPM de advertentiemogelijkheid voor jou.

Maar hoeveel kost LinkedIn adverteren nu precies? Daar is helaas geen standaard antwoord voor want de kosten hangen af van bepaalde factoren zoals hoeveel mensen je target en je concurrenten.

Afhankelijk van je publiek, zal LinkedIn je helpen bepalen waar je moet adverteren, aan welke prijs en op wie je je moet richten.

Als je wilt dat jouw advertentie aan een miljoen gebruikers wordt getoond, bijvoorbeeld werkzoekenden of ondernemers, betaal je meer dan wanneer je een doelgroep kiest die minder populair is onder adverteerders op LinkedIn.

Bovendien beïnvloedt de kwaliteit van je advertentie de prijs. Als je veel kliks of reacties krijgt, zal LinkedIn je belonen met een lagere kost per klik.

Ze willen dat de gebruiker het platform als nuttig ervaart.

adverteren via linkedin kosten

De gemiddelde kosten per klik (CPC) op LinkedIn

LinkedIn is een relatief duur platform om op te adverteren. Aan de andere kant is de kwaliteit van het verkeer op LinkedIn vaak hoger.

Dit heeft te maken met het feit dat er op LinkedIn vaak veel professionals zijn die op zoek zijn naar werkgerelateerde content.

Als je content goed wordt ontvangen, betaal je ongeveer 3 tot 10 euro per klik op je advertentie.

De gemiddelde kosten per 1000 vertoningen (CPM) op LinkedIn

Met de CPM biedstrategie kan je beter zichtbaar zijn in je regio. Als jouw advertentie 1000 keer is bekeken, betaal je gemiddeld 18 tot 20 euro.

Hoewel de prijs misschien hoog lijkt, kan je er zeker van zijn dat de ad een doelgroep bereikt die voor jou interessant is.

De gemiddelde click-through rate (CTR) op LinkedIn

De gemiddelde click-through-rate voor LinkedIn advertenties is 0,30%. Dat is een stuk lager dan je misschien eerst gedacht had, maar wees gerust dat mensen nog steeds op die advertenties klikken.

Soorten advertenties op LinkedIn

Om maximale effectiviteit te bereiken, moet je het juiste advertentieformaat kiezen. Als een goed begin, zijn er vijf mogelijkheden van ads op LinkedIn die je kan gebruiken:

1. Gesponsorde content

Gesponsorde inhoud of sponsored content is waarschijnlijk de meest bekende manier om jouw bestaande en potentiële klanten te bereiken.

Dit kan een enkele foto zijn of verschillende soorten foto's (carrousel), korte berichten, of zelfs een video.

Met behulp van LinkedIn's campagnebeheer pagina, kan je je richten op een specifiek publiek - en je kunt leeftijdsgroepen en industrieën als doelgroepen instellen.

2. Gesponsorde InMail

Maak gebruik van deze optie om via LinkedIn in contact te komen met jouw potentiële partners, klanten of werknemers.

Met 'Sponsored InMail' kan je een persoonlijk bericht, inclusief afbeeldingen en video's, sturen naar specifieke LinkedIn-gebruikers.

Met deze optie kan de sponsor gepersonaliseerde uitnodigingen versturen voor webinars of andere evenementen. Maar het leent zich ook goed voor het promoten van bijvoorbeeld e-books aan een welbepaalde doelgroep.

3. Tekstadvertenties

Text ads zijn een geweldige manier om jouw bedrijf of dienst te promoten. Je wilt dat lezers naar jouw website doorklikken en meer lezen over jouw product of dienst.

De LinkedIn advertentie bestaat uit je bedrijfsnaam, een aantrekkelijke kop en een korte beschrijving, samen met een afbeelding.

Mensen willen geen lange teksten lezen. Maak je boodschap dus pakkend en toch compact. Je kunt een text ad gebruiken om potentiële kandidaten te vinden door bijvoorbeeld een vacature te plaatsen.

4. Dynamische advertenties

Dynamische advertenties worden gemaakt op basis van de activiteit van jouw publiek. Je bepaalt zelf op welk publiek je jou richt.

Mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een job zullen je bericht op de best mogelijke manier vinden, dankzij dynamische LinkedIn advertenties.

Ze tonen je advertentie aan de mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, zodat er zo min mogelijk vertoningen worden verspild en je boodschap alleen wordt gezien door de mensen die de vacature aannemen.

Met dynamic ads kan je naast jouw eigen advertentietekst ook een duidelijke call-to-action kiezen.

5. Gesponsorde video’s

LinkedIn gebruikers kunnen genieten van video ads zonder er op te hoeven klikken. De afgelopen tijd zijn veel bedrijven erin geslaagd om Linkedin video advertenties effectief te gebruiken.

Het is een gemakkelijke manier om veel meer mensen naar jouw website te lokken. Video-inhoud krijgt meer engagement dan eender welke andere content.

LinkedIn advertentie doelen

Als het op adverteren op LinkedIn aankomt, heb je de keuze uit verschillende doeltypes: bekendheid, overweging en conversies.

Deze lijst wordt vervolgens opgesplitst in naamsbekendheid, websitebezoeken, interacties, videoweergaven, het genereren van leads, websiteconversies en sollicitanten.

Op basis van het advertentiedoel dat je kiest voor je campagne, kan je kiezen uit verschillende soorten advertenties. Zie hieronder een overzicht van de verschillende doelstellingen van adverteren op LinkedIn.

 

linkedin campagne doelstellingen

Merkbekendheid

Het doel van naamsbekendheid is om zo veel mogelijk gezien te worden tegen zo laag mogelijke kosten per 1000 vertoningen. Kortom, je kiest dit doel als je meer mensen wilt vertellen over je product, diensten of bedrijf.

Websitebezoeken

Stuur meer verkeer naar jouw website door de optimale doelstelling websitebezoeken te kiezen voor jouw campagne. Om website bezoekers aan te trekken, probeert LinkedIn hier de laagst mogelijke kost per klik te krijgen.

Interacties

Kies voor deze doelstelling om de sociale interacties en het aantal mensen dat jouw inhoud leuk vindt te verhogen.

Videoweergaven

Dit is waarmee je jouw ads toont aan mensen die het meest waarschijnlijk jouw video's zullen bekijken.

Met video heb je maar één advertentieformaat, dus LinkedIn zal je campagne optimaliseren voor de laagst mogelijke cost per view.

Genereren van leads

Genereer met dit doel leads op LinkedIn door een formulier die vooraf is ingevuld met de profielgegevens van een LinkedIn-gebruiker.

Personen die je advertentie zien sturen met een paar klikken hun informatie naar jou. LinkedIn doet hierbij alles voor jou. Dit kost je minder geld per lead.

Websiteconversies

Om dit doel te bereiken, moet je je conversion tracking hebben ingesteld in je LinkedIn account. Dit is waar je in staat bent om websitebezoekers om te zetten in klanten aan zo laag mogelijke kosten.

Sollicitanten

Met de doelstelling 'sollicitanten' informeer je mensen die goede kandidaten zouden kunnen zijn met jobadvertenties over jouw openstaande jobs.

9 stappen naar een geweldige LinkedIn campagne

Stap 1: Maak een advertentieaccount aan

Om te beginnen log je in op LinkedIn campaign manager. Hier kan je jouw advertenties instellen, beheren en optimaliseren.

Als je nog geen account heb op campaign manager maak je snel en makkelijk een nieuw account aan door in te loggen op LinkedIn met je persoonlijk profiel en vervolgens rechts bovenaan op 'advertise' of 'adverteren' te klikken.

Hier volg je eenvoudig de instructies om een account aan te maken. Vergeet zeker niet de gegevens van je creditcard in te vullen om je advertenties te laten draaien.

Wanneer je een account hebt aangemaakt zie je de structuur van LinkedIn campaign manager. Deze ziet er als volgt uit:

- Het advertentie-account van jouw bedrijf: Hier zie je de advertenties van jouw bedrijf. Als je campagnes voor verschillende bedrijven beheert, kunnen er meer te zien zijn.

- Campagne groep: Op dit tabblad kan je de looptijd en het budget voor een groep van verschillende campagnes instellen.

- Campagnes: Met campagne-instellingen kun je jouw doelstellingen definiëren, een doelgroep en advertentie-indeling kiezen.

- Advertenties: Van hieruit kan je jouw LinkedIn ads beheren.

 

linkedin campaign manager

Stap 2: Maak een campagnegroep aan

Begin met het opbouwen van jouw campagne door in het dashboard een campagnegroep aan te maken. Geef campagnes duidelijke namen zodat je een goede structuur krijgt als je binnenkort meerdere campagnes hebt lopen.

Je kunt hier een maximumbudget instellen voor jouw campagne, zodat je niet meer uitgeeft dan je zou willen.

 

campagnegroep maken

Stap 3: Kies het advertentiedoel voor je campagne

Nadat je de naam hebt bepaald van je campagne kies je vervolgens een doelstelling. De verschillende opties voor doelstellingen zijn gebaseerd op wat je wilt bereiken en de behoeften van de klant.

Hiervoor hebben we deze verschillende doelstellingen besproken. Selecteer het doel die het beste aansluit bij jouw campagne.

 

campagne doelstelling selecteren

Stap 4: Bepaal je doelgroep

Nu moet je jouw perfecte doelgroep identificeren. Om dit te doen, moet je zo specifiek mogelijk zijn in het definiëren van wie dat je publiek is.

In de eerste stap kies je een locatie. Voeg vervolgens de bedrijfstak, demografische kenmerken, opleiding, ervaring en interesses van je doelgroep toe.

Je kunt ook via matched audiences of gematchte doelgroepen mensen bereiken die al in contact zijn gekomen met jouw website door te targeten op degenen die jouw website hebben bezocht.

Wanneer je bestaande websitebezoekers retarget, kan je dit doen door een lijst met e-mailcontacten te uploaden of je gewoon eenvoudig te richten op bestaande websitebezoekers.

 

linkedin campagne doelgroepen

Stap 5: Selecteer een advertentie-indeling

Afhankelijk van het doel dat je hebt gekozen, kies je uit verschillende soorten advertenties zoals gesponsorde inhoud, gesponsorde InMail ads, tekstadvertenties, dynamische advertenties of vieoadvertenties.

In de afbeelding hieronder hebben we als voorbeeld voor het doel 'websitebezoeken' gekozen.

 

advertentieformaat kiezen

Stap 6: Kies de plaatsing van je advertenties

LinkedIn heeft een netwerk waar websites en apps aan gekoppeld zijn.

Jouw advertentie kan op deze sites en apps worden getoond, waardoor je bereik wordt vergroot. Je kan kiezen om verschillende platformen uit te sluiten.

 

adverteren op linkedin plaatsingsmogelijkheden

Stap 7: Maak je budget, planning en biedingstrategie

Campaign manager biedt een budgetbereik gebaseerd op biedingen voor je doelgroep door concurrenten.

Je kunt een dagbudget en een totaalbudget kiezen. LinkedIn zal dan jouw budget verdelen op basis van wat het meest bijdraagt aan jouw doelstelling tegen de laagste kosten per resultaat. Het minimale dagbudget is 10 euro.

Als je wilt dat jouw campagne op een bepaalde datum begint, kan je deze inplannen. Jouw campagnes kunnen ook voor onbepaalde tijd lopen. Als je een einddatum instelt, stopt jouw campagne op dat moment.

Vervolgens kies je een biedstrategie. Er hierbij drie opties:

Met automatisch bieden kiest LinkedIn het beste bod om zo veel mogelijk resultaten te krijgen op basis van je budget. Je kunt de optimalisatie instellen op basis van klikken, vertoningen en conversies.

Wil je de baas zijn over jouw bod? Dan is maximum CPC bod de beste optie waarbij je de maximale cost per click zelf instelt.

Maximaliseer jouw bereik door een maximum CPM bod te kiezen. Hier betaal je een door jou bepaalde maximale kost per duizend vertoningen.

linkedin campagne budget en schema

Stap 8: Conversietracking

Als adverteerder wil je weten hoeveel geld jouw campagnes opbrengen en wat ze kosten.

Om deze resultaten nauwkeurig bij te houden, moet je gebruik maken van conversietracking via de LinkedIn insight tag of een gebeurtenis specifieke pixel op jouw website.

Met conversietracking kan LinkedIn bijhouden hoe specifieke advertenties de websiteprestaties beïnvloeden. In je dashboard kun je zien welke online ads converteren en de beste resultaten opleveren.

 

conversie aanmaken met linkedin insight tag

Stap 9: Je advertentie aankleden

Vlak voor de lancering van je online marketing campagne moet je nog een aantal advertenties maken om jouw bedrijf te promoten.

De opties hangen hierbij ook af van de doelstelling die jij voor jouw campagne kiest. Klik op 'Nieuwe advertentie aanmaken' om jouw eerste advertentie op te stellen.

Geef de advertentie een duidelijke naam, zodat je, als er meerdere advertenties zijn, snel kunt zien welke advertentie het is. Vervolgens kan je een video of afbeelding uploaden voor jouw bericht.

Het is het beste om jouw advertentietekst kort en krachtig te houden. De eerste zin moet meteen de aandacht van de lezer trekken. De rest van de tekst moet snel te scannen zijn en duidelijk de toegevoegde waarde laten zien.

Als je jouw doelpubliek naar jouw website wilt leiden, gebruik dan een geschikte URL. Kies vervolgens ook een call-to-action die jouw publiek aanspreekt.

Klik op 'maken' om jouw advertentie tot leven te brengen. Hierna kan je jouw campagne starten.

LinkedIn advertentie optimaliseren

Als je campagne al een tijdje loopt, kan je deze verbeteren door ze te optimaliseren. Maar hoe doe je dat nu het best?

Om te beginnen zijn er twee handige rapporten om je te helpen jouw campagnes beter te beheren. Het prestatierapport vertelt je meer over het bereik van jouw advertentie, terwijl het demografisch rapport je een inzicht geeft over de bedrijfstak, functie, locatie en nog andere gegevens van je doelgroep.

Door beide rapporten met elkaar te vergelijken, zie je welke gegevens naar voren komen en welke advertenties het beste scoort. Met deze inzichten wordt het voor jou een koud kunstje om de advertenties te optimaliseren.

linkedin campagne optimalisatie

Krachtige tips voor LinkedIn adverteren

Zorg voor een goede bedrijfspagina

Klaar om te adverteren op LinkedIn? Het is belangrijk om je bedrijfspagina eerst goed in te richten.

Jouw LinkedIn bedrijfspagina fungeert als een etalage in een winkelstraat, waar al jouw bedrijfsupdates en vacatures worden verzameld.

Iemand die jouw advertentie op LinkedIn ziet, kan naar jouw bedrijfspagina doorklikken. Het is dus belangrijk dat deze er verzorgd uitziet.

Helaas zien we maar al te vaak dat bedrijfspagina's leeg zijn. Of de gepromote content verschijnt niet op de pagina.

Als je dus jouw online zichtbaarheid probeert te vergroten, houd er dan rekening mee dat je, voordat je een online marketing campagne met LinkedIn lanceert, eerst jouw bedrijfspagina moet optimaliseren.

Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat deze up-to-date is met recente en relevante informatie, inclusief een aantrekkelijke achtergrondafbeelding, een volledige bedrijfsomschrijving met de meest actuele contactgegevens.

Om een goede eerste indruk te geven, moet het er professioneel uitzien.

Gebruik A/B tests

Het is belangrijk dat je tijd besteedt aan het testen van jouw advertentie, zodat je de resultaten krijgt die jij in gedachten had. A/B-tests zijn eenvoudig uit te voeren, snel te analyseren en een bewezen manier om jouw ROI te verbeteren.

Zoals je waarschijnlijk weet, zijn er veel manieren om een A/B test uit te voeren. Jouw advertentie kan je testen door bijvoorbeeld een verschillende tekst te gebruiken en te kijken welke het beste werkt.

Maar je kunt ook testen met verschillende doelgroepen. Het resultaat van jouw A/B-test hangt af van het aantal mensen dat hem te zien krijgt en hun eerdere ervaring met jouw bedrijf en zijn producten.

Nadat je de gegevens en conclusies van je LinkedIn advertenties en doelgroepen hebt bekeken, weet je wie je moet bereiken, met welke inhoud.

Wanneer je investeert in A/B testing, doe je een investering die zich altijd terugbetaalt. Want als je weet wat werkt en wat niet, kun je beginnen met het optimaliseren van je huidige campagnes. Het helpt ook nieuwe campagnes gerichter ontwikkelen.

a b testing linkedin ads

Retarget potentiële klanten

Wil je meer uit je advertenties halen? Met matched audiences kan je een publiek bereiken dat al interesse heeft getoond in jouw merk, product of dienst en jouw advertenties afstemmen op hun interesses.

Retargeting is in feite een geweldige manier om een sterkere relatie op te bouwen met onder andere prospects. Met 'website audiences' kan je bezoekers van jouw website retargeten en hen jouw advertentie laten zien.

Je kunt ook kiezen voor de zogenaamde 'list audiences'. Hier laad je een lijst met gegevens op, die gematched wordt met LinkedIn profielen. Dit kan op basis van accounts (bedrijven) of op basis van contacten (via e-mailadressen mensen).

LinkedIn laat je toe retargeting doelgroepen te selecteren van een minimum aantal van 1000 contacten en een maximum van 300 000.

linkedin retargeting

Koppel de juiste bestemmingspagina's aan jouw advertenties

Verwarrende landingspagina's kunnen klanten afschrikken en jouw campagne in gevaar brengen.

Houd het simpel: stem de look en feel van jouw advertenties af op de pagina's waar je verkeer naartoe stuurt. En zorg ervoor dat de site responsive is, zodat jouw campagnes minder frictie ondervinden.

Vermijd het gebruik van een landing page waar je publiek zal verdwalen. Zorg dat de pagina een duidelijke navigatie heeft zodat de gebruiker makkelijk actie kan ondernemen om te converteren.

Wij maken LinkedIn advertenties die resultaten opleveren

Als je op zoek bent naar nieuwe B2B klanten en een snelle manier om jouw omzet te verhogen, gebruik dan onze social media marketing dienst. Ons team is een expert in het creëren van effectieve LinkedIn campagnes.

Bij Delagoo hebben we een unieke benadering van online marketing. Ons team van experts is vriendelijk, professioneel en klaar om jou te helpen jouw bedrijf digitaal te laten groeien met resultaten die worden gedreven door een solide strategie, innovatieve ideeën en effectieve oplossingen.

Zie jouw bedrijf groeien met LinkedIn adverteren en andere van onze betrouwbare marketingdiensten zoals SEO en adverteren op Google. Neem vandaag nog contact met ons op om van start te gaan!