Unieke producten en diensten, evenals tal van hoogwaardige content zijn een goede basis voor het creëren van een succesvol bedrijf. Als echter niemand opmerkt wat jouw bedrijf te bieden heeft, is het allemaal verspilde moeite.
Er was een tijd dat organisch bereik op social media en in de zoekresultaten van zoekmachines de bron van succes was. Tegenwoordig is het bereik echter te laag en de concurrentie te hoog, dus wat doe je? Het antwoord is online adverteren.
Door online te adverteren, heb je de mogelijkheid om precies de doelgroepen te bereiken die je zoekt, op de juiste locaties en op het juiste moment. Online adverteren geeft je dus een stapje voor om jouw boodschap voor de ogen van potentiële klanten te krijgen.
In dit bericht bekijken we wat online adverteren is, wat de voordelen zijn, welke verschillende kanalen je kunt gebruiken, maar ook welke platforms je kunt gebruiken en hoe je aan de slag kunt met online adverteren.
Het eerste dat je moet weten over online adverteren, is dat het concept ervan aan het veranderen is, net als de sector waarin het actief is, het internet. We kunnen online adverteren definiëren als "advertenties die via internet op een bepaalde doelgroep zijn gericht".
Met andere woorden, dit is een advertentie die bij ons op internet komen om bedrijven, artikelen, merken, etc. te promoten over een bepaald bedrijf.
In het begin was online adverteren onbekend, in feite werden de weinigen die erin investeerden pioniers, maar sinds internet huizen en werkplekken heeft overspoeld, investeren veel bedrijven liever meer in online advertenties dan in fysieke advertenties, omdat je een groter bereik kunt bereiken, vooral als het goed wordt gedaan.
Online adverteren geeft het publiek toegang terwijl ze op internet zijn, ze kunnen onmiddellijk meer informatie over een bepaald product of de dienst krijgen, met slechts één klik kunnen ze toegang krijgen tot jouw pagina, meer te weten komen over je producten en de geschiedenis van jouw bedrijf.
Dankzij de verschillende tools kunnen we met online adverteren het publiek specificeren dat we willen bereiken, plannen, interesses, enz.
Het is iets belangrijks, want in het traditionele bereikt het bijna iedereen, je kunt niet voorkomen dat iemand het ziet.
Het gebruik van een online advertentiemedium is veel goedkoper dan traditionele advertentiemedia, omdat er geen deel van het advertentiebudget aan vertoningen hoeft te worden toegewezen, je betaalt gewoon voor wat je met de campagne wilt bereiken.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Klanten kunnen op je advertentie klikken, jouw product direct bestellen of een gesprek aangaan en aanvullende informatie zoeken.
Nadat ze het product hebben gekocht, kunnen ze comments plaatsen, het beoordelen en delen met vrienden op social media, waardoor andere klanten worden gemotiveerd om te kopen.
Niet alleen kunnen we onze advertentie snel online zetten, het biedt ons ook een ander voordeel, we kunnen het bijwerken of wijzigen om te optimaliseren en de beste resultaten te verkrijgen.
Zelfs om te adverteren, moet je landingspagina bepaalde vereisten hebben, zodat de gebruiker kan communiceren.
Een behoorlijk voordeel, aangezien traditionele media nog geen manier hebben kunnen vinden om hun bereik te garanderen met de betrouwbaarheid die platforms als Google Analytics en Google Ads ons toelaten.
Jouw potentiële klanten zijn misschien niet of slechts af en toe online. Ze gebruiken ook alleen een specifieke search console of sociaal netwerk en je zult moeten uitzoeken welke dat is.
Je moet ook de wetten volgen met betrekking tot privacy en het verzamelen van gebruikersgegevens. Als de gebruikers niet willen dat je hun gegevens voor welk doel dan ook gebruikt, moet je hieraan voldoen.
Jouw reclameboodschap moet kort genoeg zijn om in de beschikbare ruimte te passen, dus je moet mogelijk creatief zijn met jouw call-to-action.
Je zult waarschijnlijk ook moeten concurreren met andere bedrijven die hun eigen merken proberen te promoten.
Omdat er zoveel verschillende vormen van online adverteren zijn, is het zeker de moeite waard om ze te combineren om het bereik te vergroten en te zien welke het beste werkt.
Met social media adverteren kan je je publiek grotendeels kiezen op basis van gedrag, leeftijd, interesses, geografische locatie en nog veel meer.
Social media gaat over het algemeen over het inspireren van potentiële klanten om tijd door te brengen op jouw website en zo de kans te krijgen om ze te converteren.
Het is gemakkelijk om sociale media te zien als gewoon Facebook, maar hoewel Facebook nog steeds een medium is waar de meeste mensen actief op zijn, kunnen andere sociale media net zo goed zijn.
Als het om online adverteren gaat, kunnen andere sociale media soms beter werken dan Facebook. Zoals altijd hangt het af van je doelgroep.
Afhankelijk van de doelgroep van jouw bedrijf en welke producten of diensten het aanbiedt, kunnen LinkedIn, YouTube en Instagram mogelijk een betere ROI bieden dan Facebook.
Hoewel er verschillende zoekmachines zijn, is Google zo dominant dat het eigenlijk weinig zin heeft om over Yahoo, Bing of DuckDuckGo te praten.
Zoekmachine adverteren (SEA of search engine advertising) via een Google Ads account kan super effectief zijn en ervoor zorgen dat de content van jouw bedrijf gezien wordt. Waar sociale media over inspiratie gaat, gaan advertenties via Google Ads over vraag.
Het zijn de klanten die zoeken naar zoekwoorden en producten die betrekking hebben op de activiteiten van jouw bedrijf, die je advertentie zien.
Zeer weinig gebruikers klikken door naar de tweede en derde resultatenpagina wanneer ze zoeken op Google. Dit betekent dat de concurrentie om op de eerste pagina te komen doorgaans erg zwaar is en dat het een lange, continue zoekmachine optimalisatie (SEO) inspanning vereist om daar een positie te veroveren.
De eerste vier resultaten op Google zijn echter gereserveerd voor advertentieruimte. Door te adverteren op de resultatenpagina in Google, verovert je bedrijf een plaats bovenaan en wordt zo gezien door meer potentiële klanten.
Op deze manier verhoogt adverteren op Google het verkeer naar jouw website, wat je kunt converteren naar meer klanten.
Het advertentiesysteem van Google advertenties werkt op basis van cost per click (CPC) betalingen, waardoor je niet betaalt voor het weergeven van jouw advertentie, maar voor de daadwerkelijke klikken van gebruikers op de advertentie.
Het is een biedingssysteem waarbij je biedt voor een kost per klik. Deze ligt gemiddeld tussen de €1 en €2. De hoogste bieder heeft hierbij het meeste kans om helemaal bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen.
In het begin is het moeilijk om te bepalen hoe effectief een bepaalde campagne zal zijn en of jouw advertentie een hoge klikfrequentie zal hebben, dus de kwestie van het bepalen van het Google Ads budget voor de eerste maanden zal een uitdaging zijn.
Wij helpen jou bij het vinden van het juiste budget voor jouw advertentiecampagne en bekijken tijdens de looptijd of het de moeite waard is om het te verhogen of te verlagen - afhankelijk van de resultaten van een specifieke advertentie.
Maandelijks gebruiken meer dan twee miljard mensen Facebook. Als we het hebben over online adverteren, heeft Facebook een van de breedste mogelijkheden. Wanneer je gebruik maakt van Facebook ads, heb je een compleet overzicht van jouw advertenties, hoe ze presteren en wat je anders kunt doen.
Je kunt jouw doelgroep tot in de kleinste details specificeren, want Facebook heeft veel informatie beschikbaar over zijn gebruikers.
Er zijn dus oneindig veel mogelijkheden om vrij precieze en waardevolle doelgroepen te creëren, die in combinatie met de juiste strategie en goed reclamemateriaal zeer effectief kunnen zijn.
Een weloverwogen groepering van doelgroepen is waar de magie gebeurt. Of het nu een gebruiker is die nog nooit één van jouw verschillende advertenties heeft gezien of een potentiële klant die eerder op je website/Facebook-pagina is geweest, opent eindeloze mogelijkheden voor doelgroepoptimalisatie.
Het doel van Facebook adverteren is om de juiste doelgroep, de juiste content, op het juiste moment te tonen.
Het doel van online adverteren is niet alleen om meer verkeer op jouw website of meer bezoekers naar de winkel te krijgen, maar om de bezoekers om te zetten in klanten.
Instagram campagnes zijn een methode om jouw content (afbeeldingen, video's, verhalen) te promoten bij een publiek dat groter en gerichter is dan je volgers.
Net als bij Facebook campagnes, vereisen Instagram advertenties dat je een bedrag investeert om ervoor te zorgen dat je merk meer bekendheid krijgt bij het publiek waar je om geeft.
De belangrijkste redenen waarom een bedrijf Instagram ads kan gebruiken zijn: het vergroten van de naamsbekendheid, het verhogen van het verkeer naar zijn website, het vinden van nieuwe leads, en het opbouwen van een betekenisvolle interactieve relatie met zijn publiek.
LinkedIn is een plek waar je kunt netwerken, vacatures zoeken en nog veel meer. Maar de afgelopen jaren kan adverteren op LinkedIn ook!
Met LinkedIn adverteren kunnen bedrijven de vele gebruikers bereiken die het medium voor professionele doeleinden gebruiken. Of ze het medium nu als particulier of voor hun werk gebruiken, adverteren op LinkedIn kan een zeer goede investering blijken te zijn.
Vooral B2B -bedrijven kunnen op LinkedIn zeer waardevolle doelgroepen vinden, omdat ze kunnen worden gesegmenteerd op functietitel, anciënniteit, branche en nog veel meer parameters.
Hoewel Pinterest een relatief klein medium is, neemt dit niet weg dat degenen die het medium gebruiken echt tot een waardevolle doelgroep behoort.
Pinterest wordt gebruikt om inspiratie, nieuwe ideeën en merken te vinden, en dat is precies waarom Pinterest campagnes erg waardevol kunnen zijn.
Met Pinterest ads kan je gebruikers bereiken die een bepaald zoekwoord intypen en natuurlijk ook op basis van de interesses van de individuele gebruiker.
Snapchat is een ontzettend populaire app – vooral bij het jongere deel van de bevolking. Met de app kun je foto's, video's en berichten naar elkaar sturen - die na een beperkte tijdsinterval verdwijnen.
Maar de app heeft nog veel meer. Gebruikers kunnen Stories toevoegen, die ook bekend zijn van Facebook en Instagram, en er is veel specifieke content gemaakt voor het platform dat gebruikers kunnen zien.
Met Snapchat campagnes hebben bedrijven de mogelijkheid om hun doelgroep te bereiken op een app die de meeste gebruikers meerdere keren per dag gebruiken.
YouTube is ook een geweldige plek om te adverteren. Na Google staat het wereldwijd op de tweede plaats in populariteit.
YouTube biedt veel mogelijkheden om miljoenen ontvangers die mogelijk interesse tonen te bereiken met je video. Het is een zeer effectieve verkoopmethode zolang onze diensten of producten relevant zijn voor YouTube-gebruikers.
Sommige adverteerders vergeten dat ze vooral op zoek zijn naar entertainment, plezier en de tijd doden.
Iemand die bijvoorbeeld een laptop wil kopen of een wasmachine zal liever de Google-zoekmachine gebruiken en advertenties zullen effectiever zijn dan YouTube-reclame.
Echter, in het geval van merkopbouw, bereikactiviteiten met korte virale video's, instructievideo's, productpresentaties is YouTube een ideaal kanaal.
Houd er echter rekening mee dat YouTube geen plaats is om jouw producten en diensten onmiddellijk te verkopen. Plan je videoadvertenties zorgvuldig en kijk hoe gebruikers handelen.
Zoeknetwerk advertenties zijn online advertenties die worden weergegeven op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines wanneer gebruikers zoeken op een zoekwoord (op Google, Bing, Yahoo, enzovoort).
Ze vertegenwoordigen één van de campagnes met het beste rendement op de investering, omdat ze gebruikers in staat stellen te worden getarget wanneer ze actief op zoek zijn naar een product of dienst.
Een display advertentie is een op afbeeldingen gebaseerde advertentie die aan de zijkant, bovenkant en onderkant van websites worden weergegeven.
Veel websites veilen zelfs hun advertentieruimte via platforms zoals het Google Display Netwerk of het Facebook Audience Network.
Of je kunt de advertentieruimte op dezelfde manier voor een bepaalde periode kopen als een advertentie in een krant door rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar van de site.
Als je in Google naar producten zoekt, verschijnen bovenaan je zoekresultaten productadvertenties met foto's en prijzen. Die advertentie verschijnt via Google Shopping, wat alleen mogelijk is als je een webshop hebt.
Dankzij de e-commerce gegevens van je webshop kan je gemakkelijk het rendement van jouw advertenties berekenen, en ze gericht optimaliseren om je winstgevendheid te verhogen.
KPI's voor online adverteren zijn middelen die het mogelijk maken om prestatie- en succesniveaus te meten in strategische activiteiten die in een bepaalde periode worden uitgevoerd. Hier enkele voorbeelden van de relevantste KPI's:
- CTR (klikfrequentie): CTR is het aantal klikken dat op de advertentie is ontvangen, gedeeld door het aantal keren dat de advertentie is weergegeven.
- CPC (Cost per click of kosten per klik): CPC is het bedrag dat door advertentieplatforms in rekening wordt gebracht voor een klik op jouw advertentie.
- Aantal conversies: Aantal gegenereerde doelen zoals verkopen, contacten, downloads en abonnementen.
- Kosten per conversie (CPA of cost per acquisition): De kost per conversie is de verhouding tussen de totale kosten en het aantal succesvolle conversies (aankopen, aanmeldingen, aanvragen of wat het doel ook is) als gevolg van die advertentieweergaven.
- Conversieratio: Het conversieratio of conversiepercentage is de verhouding tussen de klikken of bezoeken en de hierboven genoemde conversies. Het beschrijft het aandeel bezoekers de gewenste actie hebben uitgevoerd.
- Bouncepercentage: Het bouncepercentage verwijst naar de verhouding tussen bezoekers die op een bepaalde pagina blijven en vervolgens op andere subpagina's klikken en het aantal bezoekers dat deze kort daarna weer verlaat. Een hoog bouncepercentage kan erop wijzen dat veel gebruikers niet hebben gevonden wat ze zochten of dat de bruikbaarheid of aantrekkelijkheid van een landingspagina verbeterd moet worden.
- ROAS (Return on Ad Spend): ROAS beschrijft de relatie tussen het geïnvesteerde budget en de gegenereerde omzet zoals de return on investment. Deze indicator maakt de efficiëntie van een campagne zichtbaar.
Het is individueel welke manieren van online reclame maken passen bij jouw bedrijf en de klanten waarmee je contact wilt opnemen.
Vind je het zelf lastig om te ontdekken welke advertentiemedia voor jou relevant zijn, of haal je niet genoeg uit de advertentieservices waar je nu mee adverteert, dan kan het een goed idee zijn om contact op te nemen met ons online marketing bureau.
Een digital marketing bureau met vaardigheden op het gebied van online adverteren kan zowel relevante advertentiemedia vinden als jou helpen je online zichtbaarheid in de loop van de tijd aan te passen op basis van de verzamelde gegevens en ervaring.
Voortdurende aanpassingen zijn een belangrijk onderdeel van online adverteren, en het helpt om ervaren partners te hebben om te helpen bij deze aanpassingen.
Met de komst van online adverteren kan je klantgegevens aanleveren. Dit maakt het makkelijker om je doelgroep te bereiken en bijvoorbeeld kleding voor kinderen direct aan moeders te verkopen en games aan liefhebbers van media en entertainment.
Het volgen van netwerkgebruikers en opdringerige advertentie-elementen is iets wat dagelijks gebeurt op het web.
Er verschenen onethische advertentiecontent, vaak bedrieglijke ads, die e-mails spamden en andere inhoud blokkeerden en overal ads gooiden waar ze een probleem van moderne digital marketing hadden kunnen worden.
Bedrijven die ze blokkeren, zijn voortgekomen uit de opdringerigheid van advertenties.
De prijs van online adverteren hangt af van de advertentiemedia die je kiest en de omvang van jouw campagne.
Het is ook gebruikelijk dat de bedrijven kosten in rekening brengen, die vaste maandelijkse kosten kunnen zijn of worden betaald op basis van hoeveel wordt uitgegeven.
Er zijn veel verschillen tussen online advertenties en traditionele advertenties, maar twee factoren zijn bijzonder waardevol: doelgroepaanpassing en meetbaarheid.
Afhankelijk van het type reclame dat je kiest, kun je de doelgroep op verschillende manieren aanpassen. Voor adverteren in zoekmachines kan je analyseren welke populaire zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en je advertentie daarop richten.
Bij banneradvertenties en social media advertenties kun je besluiten dat de advertenties alleen getoond mogen worden aan mensen met bepaalde kenmerken. Bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdsgroep of mensen die in een bepaalde stad wonen.
Je kunt nog specifieker zijn dan dat. Je kunt onder andere een advertentie tonen aan mensen die onlangs je website bezoekt hebben. Je kan zelfs jouw producten die ze hebben bekeken maar niet hebben gekocht in de advertentie opnemen, als een handige herinnering. Dit principe heet remarketing.
Je kan ook veel meten met een advertentie. Op algemeen niveau kan je bijvoorbeeld meten hoeveel gebruikers jouw advertentie hebben gezien en hoeveel mensen erop hebben geklikt. Maar je kunt ook dieper gaan, om te zien wat de mensen die op de advertentie hebben geklikt deden toen ze op jouw website kwamen.
Bijvoorbeeld hoeveel mensen doorgingen met een aankoop. De meetbaarheid is niet alleen waardevol na de campagne als basis om de volgende nog beter te maken. Je kunt de advertentie al meten en verfijnen terwijl de campagne loopt.
De mogelijkheden online zijn groot, maar grote vrijheid kan overweldigend zijn. Veel van onze klanten kiezen voor doorlopend beheer en optimalisatie van online campagnes.
Zo zorgen onze specialisten ervoor dat je het maximale uit jouw budget haalt. Als je wilt adverteren, neem contact met ons op en we vinden een oplossing voor online adverteren die bij jou past.